fredag 1 januari 2010

Och så har det varit jul...



Tja, och så var det då jul igen... Här i Linneryd har min dotter Sofie och hennes kompis Sandra gjort till tradition att Tomterida runt i byn, och så blev det även i år...
Sandra kommer först på vår lilla nordsvensk Isa, och Sofie rider den mycket ovanligt store fjordingen Piroll.
De blir ganska mycket uppmärksammade när de kommer ridande på julafton. Och det är ju nästan så att man tror att även hästarna tycker att det är häftigt...


Här hemma så har vi ju som alla andra pyntat till jul och klätt granen. Eller som våra kattungar från i somras tycker; Plockat fram ett nytt roligt klätterträd...

Jag har har haft många katter och kattungar i min dag, så jag är ganska van vid att hänga det tåliga pyntet i nedre delen av granen. Och jag tycker att julen är en glädjens högtid för alla, så därför låter jag glatt katterna få leka med de tåliga kulorna.

Men aldrig har jag varit med om katter som helt sonika klättrar upp nästan i toppen på granen och leker hej vilt med allt som de räcker, och inte räcker med för den delen...
Vilka "knäppskallar".... ;-)
Men roligt hade de, och vi också efter det att jag plockat bort alla ömtåliga kulor...

Som mest så hade jag tre katter i granen samtidigt, mamma Sötnos och de två döttrarna Vitnos och Sotnos... Ett Herrans under att inte granen välte, men den står tydligen väldigt stadigt... ;-P

Sedan under mellandagarna så fick de små busfröna Vitnos och Sotnos flytta till sitt nya hem hos Ian och Kirsti Wennerholm i Matkull utanför Lammhult. Tror de får det jättebra där, men vi saknar verkligen de små "Godingarna"...
Nu har vi bara Sötnos och gamle  Punglös kvar, men det verkar nästan som att de tycker att det är ganska lugnt och gott nu. Och inte lika mycket konkurens om "Bästa liggplattserna" längre...  ;-)


Inga kommentarer: