torsdag 28 januari 2010

Daybreak


En dag när jag satt och drömde mig bort på Ravelry så hittade jag en shal som blev störtförälskad i... Hade ju tänkt sticka något i Zauberballs underbara entrådiga regnbågsfärgade garn som Kristina på Umbra i Växjö tatt in, men visste inte riktigt vad... Men här fanns den ju, mitt nya projekt...

En slätstickad shal där det var garnet som gjorde det mesta av mönstereffekten, Daybreak.
Men, vad skulle jag ha för färg som kontrast till mitt vackra och livfulla regnbågsfärgade garn... Efter att ha frågat runt lite så beställde jag ett svart-lila nystan av Nina på Nysta, och det blir faktiskt jättebra. Dock så "möblerar" jag om lite ibland färgnyanserna, så att de lila partierna som kommer fram i det randiga partiet, det tar jag bort och sparar till sist. Och det svarta partiet i regnbågsnystanet, det plockar jag bort helt, för annars skulle det försvinna och se ut som om där inte fanns någon rand helt plötsligt... Jag vill ju ha så stora kontraster som möjligt mellan de olika garnen...



Men, nu när jag hade kommit en bit på väg så såg jag att jag dragit åt den ena kanten av shalen lite för mycket, där som jag byter färg vid randningen. Så eftersom jag blev rädd för att den skulle bli sned när den blev färdig, så har jag nu repat upp alltihop och börjat om på nytt...

Visst e man knäpp ibland, jag e ju inte säker på att det hade synts, jag ville bara inte ta risken eftersom jag verkligen älskar shalen starkt, inga stora mistor då här inte...

Inga kommentarer: