tisdag 4 maj 2010

Grrrr... HATAR innerligt....

... att riva upp det jag stickat...!!!!

Och ändå så hamnar jag där ibland, bara för att det inte blev så bra som jag egentligen vill att det ska bli. Visserligen, jag är inte perfektionist på nåt vis. Men det är klart, att om man har hadlat två nystan fantastiskt vackert och dyrt garn, och har ett mönster som man verkligen gillar, då vill man ju inte att det ska bli snett och stramt och dra sig snett i kanten... Eller hur...?


Men hur kan det bli så då så där helt plötsligt undrar kanske någon, det är ju Nr 2 av denna shalen som jag stickar...

Jo, men det är ju just därför... I mönstret för Daybreak så står det att man ska göra den där vanliga enkla kanten med två (alltid) räta maskor. Men när jag gjorde den förra så tänkte jag att detta borde gå att göra snyggare, kanske skulle en I-cord-kant bli bättre... Och det blev det, Men... Jag har upptäckt att den i så fall måste stickas med "dubbla varv" vid varje vändning, och även då ganska löst för att den inte ska dra ihop sig så som den gjort här för mig.

Kolla får ni se på bilden. Den högra kanten är stickad med "enkelt varv" utmed hela, medan den vänstra kanten har "dubbelt varv" utmed hela randningen. Detta på grund av att jag byter färg där.

Visst blev det mycket bättre på vänstersidan, medans högersidan mest liknar en katastrof...
Så vad göra... Jo svära lite för mig själv, dra ut stickan och börja nysta upp skiten... Morrrrrrrrrr....

Kanske ska jag till och med skita i I-cord-idén helt och hållet och hålla mig till mönstret... Men färgbytena i randningen blev faktiskt inte så jättesnygga då, däremot blev det helt perfekt i I-cord...

Helsike, hur ska jag bara göra...???

Just nu e "Käringen" deppig....

Inga kommentarer: