tisdag 23 september 2008

Faroese Shawl

Och sedan så var det detta med stickningen...
Det första jag tänkte visa är en shal som jag verkligen älskar, Faroese Shawl från boken "A Gathering of Lace"
Denna shalen stickade jag i ett underbart vitt Angoragarn från Stäckets Hantverk 70% angora, 10% ull, 20% polyamid 750 m/100 gr. i 25 gramshärvor.
Min första shal blev inte så stor som den på bilden i boken, för eftersom det är ett så tunt garn så använde jag stickor nr 3,5. Men i nästa shal ökade jag på så det blev stickor 4,5 och då blev shalen en bra bit större, men fortfarande lika fin när den blev blockad...
Denna shal har jag faktiskt stickat hela tre stycken av, bara för att jag lite tjurigt faktiskt skulle vilja ha en alldeles egen också...
Den första ville en vännina ha till sin bröllopsklänning när hon gifte sig, den andra gick till en annan vännina, och så den tredje vågar jag numera knappt visa upp, för även om shalen är mycket rolig att sticka, och nu kan jag nästan mönstret utantill, så tillslut vill man faktiskt sticka något annat.... ;-)
Och just nu är detta andra vantar, för att sedan om allt går väl, fortsätta till strumpor, stickade på rundsticka....

1 kommentar:

Elin Markusson sa...

Himmel, vilka underbara sjalar du gjort. :)
Verkar vara ett härligt garn.
Kolla gärna min blogg: http://metroblogg.se/tusenideer