måndag 22 september 2008

Mitt första inlägg i denna blogg...

Tänk, här hade man tänkt starta en blogg om mitt stora intresse, stickning... Men så visar det sig att jag har ett stort intresse till, och inte en enda bild ännu på det jag stickat...
Så därför blir mitt första inläg i denna blogg ett par bilder på vårt stora projekt på gården, vårt lagårdsbygge.
Jag och min sambo är köttbönder i Småland, närmare bestämt i sydöstra delen av Kronoberg, en liten by som heter Linneryd.
Vi har kor, köttdjur av i huvudsak rasen Simental, och för ett år sen startade vi ett jätteprojekt, ett lagårdsbygge till dessa...
Nu står detta bygge snart färdigt, så snart kan vi stalla in 46 kor och två avelstjurar i en modern och lättarbetad lagård.
Halleluja.....!!!!
Det ska bli en sån fröjd att när det är dags att släppa in korna, få se vad de säger när de kan gå runt fritt och inte behöver vara uppbundna längre...
Dom kommer förmodligen att tycka att vi har blitt knäppa...
Visar också en bild på halva vår koflock, som ligger och solar sig i en hage mitt framför huset vårt... Mycket av vårt liv nu på sommaren går ut på att förbereda och skörda foder till vintern, och huvudfödan till djuren är syrat gräs, dvs ensilage.
Först slår vi ju då gräset... Sedan pressar min Gube det till de där stora runda balarna... Och här har jag plockat ihop balarna och kört hem dom...
Sammanlagt behöver vi ca 450 ensilage balar för att klara oss hela vintern, så det blir en rejäl hög...

2 kommentarer:

Elin Markusson sa...

Oh, jag gillar kossamuor, hehe!!

StickLena =KnitLena sa...

Som fd bonnkärring njuter jag verkligen av att du lagt in bilder från din/er gård. Korna kommer säkert att bli nöjda med att gå lösa. Kanske de kan bli lite fajt mellan dem...men det löser sig nog.
När våra kor skulle in för mjölkning och knäppas fast i rätt bås, var det ofta någon elak lös ko som passade på att stånga den som skulle knäppas fast. Men de flesta korna var så snälla!