fredag 12 mars 2010

Vårlängtan och Entrelac


Kan man få annat än vårlängtan när man tittar på detta garnet...?
Entrådigt Zauberball (färg 2079) som får mig att tänka på rosa-vita tulpaner med sina gröna blad...
Har haft det i min garnkorg i ett tag nu, och funderat på vad det "skola bliva av detta", och helt plötsligt så föll ett par pusselbitar på plats och jag kunde inte motstå frestelsen att börja med en gång... (suck och generat flin...)

Lite före jul hade Kristina på Umbra i Växjö en kvällskurs i just Näverstickning/Kontstickning, eller Entrelac, där Ullhärvan (förlåt, jag har glömt vad du heter, har ett mycket effektivt tefflonminne...) tålmodigt hjälpte oss att förklara näverstickningens mysterier...

Jag har tidigare kikat förundrat på denna teknik, men inte lyckats förså hur i hela friden.... Men denna gång klickade det till ordentligt och jag fick en riktig "Aha-upplevelse".

Sedan denna kväll så har jag ruvat, funderat och begrundat... Vad i hela friden ska jag använda för ett garn till denna teknik, och vad ska det bli för nåt...???


Igår sa det bara klick och jag lade upp mina första åtta maskor till vad som kanske skulle kunna bli en shal så småningom....

I vilket fall så ska det bli så underbart att "sticka lite vår-tulpaner" på detta vis... Och så förtränger jag effektivt en liten stund att jag har fler ofärdiga projekt som ligger och "pockar på uppmärksamhet"...
Jaja, jag ska ta hand om er också, ska bara sticka en ruta till...
Eller två...

7 kommentarer:

garnlivet sa...

Verkigen en härlig färg på ditt tulpangarn... precis vad som behövs nu när man bara längtar efter alla vårtecken.
Näverstickning har jag aldrig provat men det ser väldigt spännande ut. Det ska bli roligt att se din sjal när den är klar.

Bonnakäringen sa...

Jamen visst E färgerna i garnet underbara, jag älskar det verkligen... Riktiga "Må-Bra-Färger", trots att rosa annars inte riktigt är min färg.
Och jag har så svårt att låta bli utan vill bara sticka "en ruta till..." Borde medfölja varningstext och stor röd triangel på garnnystanet:
"OBS: Beroendeframkallande" ;-)

Anna.Britta sa...

Nog får man vårkännslor när man ser ett sådant härligt garn

Lillemor i Hummelsta sa...

Wow vilket garn, håller med om varningstext, fick ett otroligt ha-begär.
Exakt den färgen som är min tulpan-älsklings-färg.
Och alltså näverstickning...
Har aldrig sett det förrut, men nu har jag varit in här och kollat tre gånger redan bara i dag.
Himla tur att jag snart är klar med min sista koftärm, för nu har jag en pirrande känsla av vad som blir nästa projekt

Samtal från min trädgård sa...

Läckert, läckert är garnet. Har inte provat entrelac, men en på stickcaféet har stickat en cjal i det, snyggt!

Gittan sa...

Det var det mest vårlika garn jag sett, helt underbart, näverstickning har jag aldrig hört talas om , det verkar roligt och fint blir det också.

skapa och inreda sa...

Detv ser så läckert ut, något jag själ skulle vilja pröva. gillar färgen.