söndag 28 mars 2010

Bondens vårtecken - Maskinvisning

Äntligen vår... I alla fall så har vissa mycket säkra vårtecken börjat visa sig. Tex så är snön borta (eller i alla fall nästan), åkrarna är oframkomliga och i västa fall bebodda av simmande svanar och gäss, korna har snart kalvat färdigt, tjurarna har fått börja uppvakta sina mycket sugna Damer ( = kalvar till nyår)...
Och så har maskinfirmorna vårvisning för alla bönder och andra maskinintresserade...

Och "Gubarna" kommer troget och flockas som gässen på en översvämmad åker, pratande, fikande, spejande och suktande över de nya, blanka och fina maskinerna som visas upp.


Det är en härlig stämning och alla tycker att det är roligt att se både nytt och begagnat, och kanske får man ibland se en namnlapp på en traktor att grannen  (-Den rackarn...!)  faktiskt har köpt en ny traktor  (eller annan maskin)  som han snart ska hämta hem.
(-Har han råd till det...?)
(-Varför köpte han inte större han som har så mycket pengar...?)
Ja se bönder....  

Min Gube går i funderingar på att köpa ny ensilagepress. Han kör mycket på entreprenad, alltså pressar även borta hos andra, och då gäller det att byta maskinen innan den har blivit gammal och sliten så att den riskerar att gå sönder mitt under arbetet... Det får helst inte hända... Då är det nästan katastrof, för det finns inte många varelser som är så otåliga och oroliga som en bonde mitt i skörden. Så när det är fint skördeväder då står de på rad och bokar otåligt turordning, så Hasse får planera varje dag " in i minsta detalj". Inte läge för driftsstopp då, om man på nåt vis kan undvika...

Men... En ny press och plastare är ganska rejäla maskiner och prismässigt så är de våldsamt dyra. Värdet ligger på runt 900 000 för den storleksordningen på maskin som är intressant för oss. (Huva och ryys...)
Dock har vi ju nåt ganska vettigt att lämna i inbyte, så det är ju inte den summan man betalar i slutändan, men dyrt ändå, ruskigt dyrt...


Denna Krone-pressen som ser ut som att den har "vingarna" utfällda är det som Guben min går och längtar efter. Ingen liten maskin precis, men det måste vara rejäla doningar...

Fast, det är inte säkert att vi kostar på oss en ny press i år, för vi går också i utbyggnadstankar...
Ja, jag vet, vi är inte riktigt "vetiga" (kloka)... Vi har ju nyss byggt nytt stall till våra kor, det är bara ett och ett halvt år sen vi blev färdiga.

Men... På hösten säljer vi stora fina kalvar till andra bönder som föder upp dem till slakt, och tjänar pengar på det. Endast 6-9 månader senare är de färdiga och då får man bättre betalt för dem, än man får om man säljer dem som ungdjur. Vi skulle alltså tjäna på att behålla våra kalvar tills de är färdiga, samtidigt som man får vara med följa dem hela vägen, och se till så att de har det riktigt bra under den tid de har "här på jorden".

Dock, 40 meter lagård till... Just nu går mycket tid och energi åt till att ringa och planera, fundera och kalkylera... En stor investering, ska vi våga "hoppa på tåget" så snart igen....

Och så till sist lite sticke...
Har kommit en liten bit på min "Bukett med vårtulpaner"...
(förresten, vad hände med bilden...? Den var ju inte på det hållet från början...?)

Har funderat på om jag ska göra den trekantig eller rektangulär... Vet inte riktigt ännu vilket det blir, men det lutar nog åt att det blir en rektangel.
Men Herre-Jösses, det kommer att dröja innan den blir färdig. Verkligen inget snabb-projekt precis... Men jag sa väl inte till vilken vår den skulle bli färdig... 


3 kommentarer:

Sunna sa...

Din sjal är så bedårande, skulle så gärna vilja lära mig sticka så också, må gott

Lillemor i Hummelsta sa...

Jag älskar din tulpanbukett. Så mycket att jag faktiskt var tvungen att skicka efter ett nystan vårkänslor. Och efter en del fnulande och tittande på din sjal så har jag lärt mig tekniken.
Nu får vi se om mitt nystan blir en sjal eller nåt annat, eller om jag bara ska ha det i en vas på bordet. Klarar sig garanterat från att bli uppätet av katter!!
Ha en Glad och god påsk.

Samtal från min trädgård sa...

Jisses så fint den är, kommane sjalen.
Betr. köpa eller inte köpa, bygga eller inte bygga så verkar det vara så här att gör man det inte så sacker man efter. Har själv en kusin som föder upp grisar. först hade de en stor fastighet, men nu har de 13(!) fastigheter. Har man ett visst antal grisar måste man ha ett visst antal hektar i jord enligt EU, så förklarar hon i alla fall. Och köper inte du fastigheten så köper någon annan och blir större än dig och du kan inte leva på gården enligt henne. Det är knepigt, det där.
Hur som helst glad påsk till dig!