tisdag 23 februari 2010

Slädparti

Snacka om att resa bakåt i tiden, igår var jag nere i Tingsryd och kört slädskjuts, eller slädparti som det också heter när man kör flera stycken.

För er som bor "en bit bort" så kan jag berätta att i lilla Tingsryd finns det bland annat ett gammaldags varuhus som man förmodligen förr skulle kalla för en Diversehandel, Börjes i Tingsryd. Detta varuhus grundades av en man, Börje så klart, en gube som var stöpt i ungefär samma form som Ingvar Kamprad på IKEA. På detta varuhus värnar de om att hålla god service och vettiga priser samt att de envist håller igång gamla traditioner och sånt som var mycket vanligt förr.
Bland annat så har de hästskjutsar på sommaren, både en "häst-buss-tur" mellan affären och campingen och  en eller flerdagarsturer med häst och "hus-vagn" för de som verkligen vill ta semester...

Nu på vintern gör de stora ardennerhästarna inte så mycket mer än äter och tar det lugnt, men under sportlovet brukar ägarna till Börjes bjuda in till slädfärd för de som vill uppleva lite äkta nostalgi.

En annons skickas ut, och varje dag denna veckan mellan 13 och 15 är folk välkomna upp till stallet för att följa med och åka en liten runda eller två.
Jag var tillfrågad om jag ville vara med och vara kusk, och detta kunde jag ju bara inte låta bli...


Så ordentligt påpälsade selade vi på fyra hästar, tre ardenrar (Hamina, Ulmina och Ralla) och en nordsvensk (Brunte)


Utanför stallet stod redan folk och väntade på att vi skulle komma iväg, så det var bara till att spänna före hästarna i de gamla slädarna och sen bar det iväg...


Vi körde en liten runda på 12-15 min som först gick ut mot hagarna och sen tillbaka utmed cykelvägen, sedan förbi villorna och tillbaka till stallet. Min häst Ulmina var pigg och tyckte det var jätteroligt så hon ville gärna sätta av i trav, och då var det så snön sprutade när vi körde där det inte var plogat de sista dagarna.
Alla stortrivdes och bjällrorna pinglade glatt så jag tror inte att nån kunde sova middag i husen som vi körde förbi.

Jag måste säga att detta var verkligen uppskattat av alla, både av de äldre som ville uppleva gamla minnen, och de yngre. Många barnfamiljer kom och åkte ibland mer än en runda...
Och kan ni tänka er, detta "Kostade Gratis"....  ;-)

Men trots allt, jag älskar verkligen att göra sånt här, fast jag efteråt är helt slut och lika sladdrig som en urvriden disketrasa, kroppen min den skriker och vrålar...

Och HerreJösses vad det var kallt att sitta två timmar på kuskbocken och hålla i tömmarna. Fötterna och händerna var väl det värsta, de var som isbitar trots termokänger, så idag ska jag skaffa små värmepåsar att stoppa ner till tårna.

Fast trots kyla och värk så blir jag så glad av att komma ut så här, prata med folk och köra häst, så ett par dagars hästkörning blir det nog för mig i alla fall. För på nåt sätt så tar jag värken med gott mod när den beror på att jag gjort nåt sånt här, bara det inte blir för många dagar i sträck. Men inte ett skit "tyar" jag här hemma just nu, bara lite sticke och det absolut absolut viktigaste...




Inga kommentarer: