onsdag 10 februari 2010

Äntligen möjlighet att blocka

Yippie, nu har jag möjlighet att blocka shalar...
Tänk, här har jag shalar som ligger ihopknölat men annars färdigt bara för att jag inte lyckats hitta nån möjlighet att spänna ut de stackarna till tork och formgivning. Detta är sånt jag annars har fått göra på sommaren när jag har kunnat lägga handdukar på altanbordet och det inte har varit i vägen.

Jo, jag har också köpt pusselmatta för blockning, till och med två stycken, på Biltema i Kristianstad.
Äntligen fick jag tillfälle att gå in och handla detta därför att jag var ändå ute "på ett uppdrag"...

Jag skulle köra ner till Sjöbo för lite mer än två veckor sen och hämta en stor rulle grov värmekulvertrör som vi ska gräva ner när vi bygger vårt nya pannrum till fliseldningen.
Så när jag nu ändå var "på rymmen" med "Lilla Caddyn" och släp så passade jag på att stanna till på ett par mycket strategiska ställen utmed vägen, bla då Biltema. Tänk, man är så van i dag vid att det mesta går att beställa via internet, men icke när det gäller Biltema, där är det bara butiken som gäller.

Så för säkerhetsskull köpte jag två paketer med pusselmattor. Och tur var nog det, min ena katt, det otroligt busiga och påhittiga "lilla skrället" Sötnos, hon har verkligen upptäckt dessa mattor och hur underbart det är att sätta tänderna i den mjuka plasten och slita.
"- Djävra kattskrälle" muttrade ja till henne, men hon tittade bara lite förebrående på mig och såg förnärmad ut för att jag störde. Tur att jag har många bitar...

Förutom Biltema så passade jag på att stanna till på hemvägen hos Lotta på Torgstenen. Hon har sin lilla butik hemma hos sig i Satserups gamla tågstation, strax innanför Ekerödsrasten utmed väg 22.

Jag hade ringt och pratat med Lotta för att kolla om hon var hemma, och vilken tur jag hade för det var just en sån dag. Så när jag kom till henne, lite trött och stel efter bilkörningen, då var det som att komma in i en vänlig, varm oas av garn och färger och härligt stickprat.

Lotta var så snäll och bjöd mig på en välbehövlig kopp te och jag fick sitta och mysa i hennes goa härliga gamla väntrum som nu är fullt med vackra garner, och där prata en liten stund och känna på alla hennes fina garner. Lotta säljer ju bland annat några av mina absoluta favoritergarner, Altesano Hummingbird, ett helt fantastiskt mjukt och underbart vackert alpackagarn som nu finns både i en lite tunnare variant (Hummingbird 4-ply) och i en lite tjockare (Hummingbird DK).

Sedan när jag gick runt och "luktade på blommorna" ( dvs garnerna) och klappade, smekte och njöt, så fick jag även upp ögonen för Manos vackra Silkblend som jag bara absolut måste köpa så småningom och sticka nåt utav, för vilka fantastiska färger och nyanser och vilken glans detta garnet hade... Jag var helt salig... ;-P
Ett absolut måste garn så småningom, men just nu har jag ju min Daybreak så jag får försöka "hia mig lite"... (Får se hur länge jag lyckas...)    ;-)

Tack snälla Lotta för en underbar fikastund och andhämtningspaus på vägen hem till Linneryd från Sjöbo. Det behövde jag verkligen för när jag kom hem så såg jag att jag kört över 45 mil på blöta, blåsiga och snöiga vägar med den lätta och något trötta lilla Caddyn och släp...

Inga kommentarer: