måndag 14 juni 2010

Ingen Wwkipd...


Inte blev det nån Wwkipd för min del denna lördan, men när jag stod ute på åkern och höll på att först blåsa iväg, och sen frysa ihjäl för att jag var dyngsur, då hade jag kunna gjort nästan vad som helst för att få komma in till Kristina och mysiga Umbra i Växjö där "alla" stickkompisarna flockades och myste... (trodde jag ju då och längtade...)

Nej det blev träning i brukskörning och ridning i stället, och inte var det långt hemifrån mitt heller för en gångs skull. Detta är ett fantastiskt tillfälle att träna sig och sin häst i att lösa några olika uppgifter tillsammans och det är en föraning i det som kommer på Dm i brukskörning och bruksridning lite senare i sommar. Detta arrangerades av Kronobergskuskarna.

Min dotter Sofie fick göra den mesta träningen denna dag, hon red vår lilla Isa och de tränade på de olika hindrena och de moment som ingår i bruksridningsdelen. Och egentligen så var det meningen att jag skulle köra Isa också, för jag brukar satsa på brukskörningen för min del, men det var så dåligt väder så jag kände att det kunde gott räcka med ridträningen för den här dagen.

Det som vi då inte tränade på var att backa med vagn, men Isa var så duktig på de andra momenten så att vi tyckte att det kan vi träna på en annan gång.

Men, undrar då kanske någon, vad gör man på brukskörning och bruksridning...

Jo, man rider eller kör en bana där man ska klara av olika moment eller hinder. Ett av dessa är till exempel det att man ska ta sig över en träbro som klapprar och smäller om hovarna på hästarna. Inte helt enkelt för alla...


Ett annat moment är att man ska rida fram till en lastbrygga, stiga av hästen och sedan stiga på igen lite längre fram på bryggan. I detta moment är det väldigt lätt att hästen inte vill ställa sig med sidan mot bryggan, och vid på stigningen så är det inte helt ovanligt att hästen vänder huvudet mot ryttaren och svänger ut rumpan helt från vagnen. Inte helt enkelt att stiga på då inte...


Här är det meningen att hästen ska lita på ryttaren och snällt gå över även ett underligt föremål, i detta fallet en pressening.
Isa tyckte nog i det här läget att Sofie inte var riktigt klok, vad i Herrans namn ska vi där och göra, ser det nästan ut som att hon tänker (hästen).



"Men ok då, om du är så envis så kan jag väl gå fram och titta vad det är för nåt..."


"Usch vad hon är tjurig, kanske bäst att göra som hon vill i alla fall..."


"Bäst att skynda bort från elendet innan hon hinner ändra sig..."



Att rida mellan koner är väl egentligen inte så svårt, men det är jättesvårt att inte svänga till lite med svansen så att inte någon boll ramlar ner, eller svänga för fort och slå i en bakhov...
Detta tycker Isa är jätteroligt, i början så hoppar hon snyggt över varje konpar, men det tycker Sofie är lite överkurs. Hoppa ska vi ju göra sen...



Så här snyggt kan det se ut med en vagn och en ardenner framför...

Många fler moment ingår, men de kan vi ta en annan gång... Det blev inte så jättemycket fotat denna gång på grund av vädret. Men Isa var jätteduktig, och den träning som hon fått på de olika momenten kommer vi att ha glädje av i framtiden...


1 kommentar:

Sunna sa...

Va kul, vet du att jag har en egen bruksridningsbana som även är godkänd till brukskörning