söndag 21 november 2010

Smygmaskvirkning med vanlig virknål


Nu har ja vatt på kurs igen hos Kristina på Umbra och lärt mig virka tjocka och varma vantar.
Tja, ok, de var ju för lite över en vecka sen, men jag måste ändå berätta...  ;-)


Smygmaskvirkning med vanlig tjock virknål eller Kjedjevirkning som det står på mönstret som vi fick utav Carin som höll kursen och tålamodigt hjälpte oss på traven... Garnet vi använde var Eskimå eller som på denna bilden, underbara Rowans Cocoon, och virknål 6 eller 6½ så ni kan tro att vantarna blev tjocka... 


Vi var ganska många och som vanligt jättemysigt i Kristinas lilla affär, och fantastiskt fika som vanligt, världens godaste...


Carin guidar oss tålmodigt, och inte var det väl egentligen så himla svårt, bara lite klurit... O när det blev knepigt, som vid tummen tex så visade det sig att det var ju egentligen inte så himla svårt de heller...
Det svåraste var nog att inte virka för hårt faktiskt. 


Jag började virka i en vackert flerfärgad Eskimå, och här är första vanten. Dock så har den idag blivit använd och testkörd ordentligt så en aningen uppruggad/tovad har den lyckats bli...


Sedan var jag inne hos Kristina nu i veckan, och då hade hon fått in M&K vackra Eko Ull Multi, och då fick jag en idé... Varför inte testa den till att virka vantar med...?
Och milde himmel, det blev ju fantastiskt vackert...


Och så här ser den ut efter dagens vedermödor och en dag som drevkarl i den blötaste älgskogen jag någongång råkat ut för...

En vante i Eskimå, och en vante i Eko-Ull (såg väl lite roligt ut men hade ju inte hunnit virka fler färdiga...).
Och så fullständigt skitsur och tatalt genomblöt som jag var från topp till tå redan efter halva första drevet, så måste jag säga att det enda som jag inte frös om så var det om händerna... Båda vantarna skitsura och tunga fulla av vatten, men händerna var ändå inte kalla...


Helt fantastiskt, hade önskat att hela jag var klädd i ett sånt här underställ, tror jag ska börja virka ett sådant... Undrar hur mycke garn det går åt till långkalsonger och undertröja...  ;-D

Ps: Ingen älg i sikte idag, dock ett gäng vildsvin... Fick se tre stycken halvstora kultingar i en granplantering, de sprang upp bara 8-10 meter framför mig... Då var det riktigt spännande...

4 kommentarer:

in-knit sa...

Jättefina vantar!
Delar du med dig av mönstret, eller var kan jag hitta det?
Kram

Hedvig sa...

Hej!

Hittade precis hit till din trevliga blogg! Här tittar jag gärna in igen. :)

Vad roligt att gå på kurs och vilket fint resultat det blev av den. :)

Ha en bra dag!
/Hedvig

AnJa sa...

Men jösses, hur kunde jag tappa bort dig!!! Du vann ju en utlottning hos mig i juni förra året och jag läste din fina blogg ett tag. NU när jag sitter och går tillbaka lite inser jag att du har varit totalt borttappad. Tack och lov har jag hittat dig igen och nu åker du in på Bloglovin så att det inte händer igen :-)

pendekarmuda sa...

"Thank you for nice information
Please visit our website unimuda and uhamka . . . . . . . . . . . . . . . .